Räiskyvää Uutta Vuotta !

Vuoden vaihtuminen on minulle aina mielenkiintoista aikaa. Jotenkin se rytmittää elämää: on hyvä hetkeksi pysähtyä katsomaan taaksepäin, nähdä sieltä menneiden kokemuksien tärkeimpiä hohtohetkiä, erinomaisen onnistumisen tai oppimisen hetkiä.  Niitä meidän kaikkien kohdalle on varmasti sattunut.

Itselleni erinomaisen merkittävä asia on ollut keväällä tekemäni päätös jättää lähes viidentoita vuoden ajanjakso esi- ja alkuopetuksen koulutus prosessien parissa - sain olla mukana 42 esi- ja alkuopetuksen peruskurssin (15 ov/20op) vetämisessä tai toteutuksessa. Näissä mielenkiintoisissa prosesseissa olen vuosikymmenien saatossa saanut tutustua tuhansiin pientenlasten opettajiin ja olen saanut tehdä työtä upeiden kouluttajakolleegoiden kanssa. Kiitos teille kaikille upeaista yhteisen oppimisen mahdollisuuksista ! Olen päättänyt saattaa jossain vaiheessa näiden vuosien aikana työstettyä materiaalia myös verkon kautta julkaistuun muotoon - siinä tulevaa oppimisen aluettani.  Toki kouluttajana siis vielä jatkan, mutta en arvosanakuvioissa - ehkä oikeasti esi- ja alkuopetuksen perusopintojen kysyntäkin alkaa jo olla tyydytetty. Meillä tarvitaan jatkossa pedagosista panostusta pienempien lasten pedagogiikan alueelle.

Keväisen päätökseni taustalla oli paristakin suunnasta noussut ajatus, että mikäli haluaa löytää uusia ulapoita, maisemia, on uskallettava jättää tuttu ja turvallinen ranta näkyvistään. Minulle päätös jättää tutut kuviot oli tuota kotirannasta irrottautumista, siis ajatuksellisesti. Siitä eteenpäin tuntuukin, että lähes päivittäin aukeaa uusia ulapoita, uusia maisemia, joissa myöskin todella mukavia ihmisiä ympärilläni. Kun vain pitää silmänsä, korvansa ja sydämensä auki, niin aina vain yllättyy, miten asiat menevät hyvin eteenpäin.

Kesän kuiheella minulle tarjottiin mahdollisuutta lähteä oppimaan TEKES-yhteistyössä uuden teknologian käyttöä työkuvioissa. Miten paljon minulla onkaan opittavaa ! - Pääsin syksyn aikana hyvän askeleen eteenpäin, yhdessä, yhteisöllisesti. Ensi viikolla viimeistelen mielenkiintoisen raportin eteenpäin lähetettäväksi. Sain elokuussa tietoa myös n21-koulutusyhteistyön mahdollisuuksista. Vautsi, miten mielenkiintoiseen oppimis- ja kehittymisyhteistyöhön senkin kautta pääsin ! Tuntuu, että tämän systeemin kautta olen päässyt aivan uudenlaiseen liiketoiminta-ajatteluun ja olen oppinut hurjasti omasta ajattelustani ja sen rajoittuneisuudesta. Syvästi ihmettelen, miten hurjasti liiketoimintakirjallisuuden puolella puhutaan esim.  itsekasvatuksesta, oman ajattelun tunnistamisesta ja kehittämisestä, ihmisten erilaisuudesta jne. Niistä toivoisi kasvatusteiliöidenkin puhuvan. - Kun siis jätin tutun ja turvallisen, eteeni avautui aivan uusia, mahtavia maailmoja !

Kun nyt katson eteenpäin innolla ja mielenkiinnolla, saatan nähdä upeita juttuja. Syksy on tuonut minulle erilaisia, uusia yhteistyön verkostoja. Yhdessä tekemisen voima, toinen toistemme tukeminen ovat olennaista ja  mietin jo, miten pitkällä vuoden päästä näissä tulevissa kuvioissa vuoden päästä olemmekaan. Näistä jo edellisessä jutussani kirjoitinkin.

Tiedän alkuvuodesta pääseväni hyvään vaiheeseen työyhteisön työkulttuurin ja johtajuuden kehittämisen kuvioissa, mutta myöskin verkkotyöskentelyn kuvioissa menen varmasti eteenpäin. Wikin mahdollisuudet tuelvat minulle avautumaan, hieno juttu !

Ehkä eräs keskeisin syksyn aikana oppimani ajatus on, että luon omalla ajattelullani oman tulevaisuuteni. Eli että on opittava asettamaan omat visiot ja tavoitteet riittävän korkealle, vain siten ne voi saavuttaa !  Tämä ajatus tietysti liitty olennaisesti sisältöaluuna esim. työyhteisön, organisaation johtajuuden, mutta myös itsen johtamisen kuvioihin. No, jotain tästä tulevaisuusajattelusta tietysti liittyy tinan valamisen ideaan. Olen päättänyt, että tänään meillä ei valeta tinoja, vaan uuden vuoden aattona keskitymme määrittelemään tulevan vuoden visiota ja sen saavuttamisen tavoitteita ihan paperille asti. On opittava "kurkottamaan kuuseen, niin voikin löytää itsensä tähdistä", kuten eräs tuttavani tässä asian ilmaisi. Tässä ajattelussa minulla on oppimista !

Myönteisyyttä ja riittävän korkeita visioita Uuden Vuoden Räiskeisiin !

Elinalta