Mielenkiintoista päästä tällä foorumilla eteenpäin.

Eilen sain tehdä työtä päivähoidon mediakasvatuksen puitteissa mielenkiintoisten ihmisten kanssa. Kun tapaa erilaisissa koulutustilaisuuksissa arjen toimijoita, saa useimmiten tavata niitä, joilla on halu ja into kehittää asioita eteenpäin. Nämä kohtaamiset ovat lähes aina energisoivia ja useimmiten kouluttajanakin voi palata kotiin uusien oivalluksien kanssa.

Eilisestä sain ainakin kaksi upeaa oivallusta, joiden eteenpäin kehittely selvästi jatkuu. Ensimmäinen helmi liittyi historiani ensimmäisessä blogikirjoituksessa esittämiini poleemisiin väitteisiin. Markku Hyyppä on kuulemma kirjoittanut kirjan nimellä: Me-hengen mahti.  Kirjan anti on kuin nappi silmään myöskin päivähoidon työyhteisöjen käyttöön. Me-hengen merkityshän liittyy ensimmäiseen väitteeseeni: "Päivähoidon työkulttuuri on jämähtänyt eiliseen." Meillä arjessa päiväkodeissa toimitaan selkeästi hvyin vanhakantaisen yhteistyön tekemisen malliin. Yhteistä työtä ei osata oikeasti yhdessä kehittää. Työtoiminnan todellisia uusia sovelluksia saa Suomessa etsiä kuin "neulaa heinäsuovasta". - Onneksi niitä kuitenkin löytyykin !

Eiliseen päivään liittyi upea lounaskeskustelu, jossa tuo me-henki ja työkulttuurin vanhakantaisuus tuli selvästi esiin myöskin meidän perusopetuksen ongelmana. Kasvatus- ja päivähoito-organisaatioissa pitäisi päästä tälle vuosituhennelle !! Me-henki pitäisi nostaa pöydälle - jos sitä löytyy ! Syytä olisi tarkistaa, miltä se "kissana pöydällä" sitten näyttää. Miten hyvin meidän koulu/päiväkoti vastaa tämän päivän yhteiskunnan tarpeisiin !!  - Olen päättänyt hankkia luettavakseni tuon kirjan.

68757.jpg

Toinen eilisen helmi oli ehdottomasti ajatus uusista dokumentaation muodoista varhaiskasvatuksessa. Digikuvauksen opiskelun yhteydessä virisi seuraavanlainen ajatus: Kasvattajat/opettajat pitävät kameraa arjessa "aina käden ulottuvilla" sekä itselle että lapsille. Viikon jutuista otetaan otoksia, kuvia siltä ja täältä. Tämä viikon kuvagalleria on sitten ainakin kolmenlaisessa käytössä:

1. Pedagogisen dokumentaation mielessä kuvien kautta nostetaan tietoisuuteen opetussuunnitelman kehkeytymiseen liittyvät olennaiset asiat - ne kirjataan ylös pedagogiseen dokumentaatioaineistoon.

 2. Perjantaina päiväkodin eteiseen laitetaan kuvat pyörimään tietokoneelta vanhempienkin katsottavaksi. Näistä kuvista vanhemmat saavat halutessaan ottaa otoksia esim. muistitikulle omien perheidensä tarpeita varten. Kaikenlainen portfoliohössötys voidaan jättää pois. Vastuu lapsuuden dokumentaatiosta palaa vanhemmille, kotiin, mihin se oiekasti on aina kuulunutkin.

3. Näistä kuvista sitten kerätään vuosi-, lukukausi- tai kuukausitasolla päiväkoti- tai ryhmäkohtainen julkaisu: "Arkea meidän päiväkodissa, 1/2005-2006" tai joku kuvaavampi nimi: "Tommilan touhuja syksyllä 2005)

Eilen keskustelimme myös yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden dilemmasta pienten lasten kasvatuksen arjessa. Kiitos siitäkin hyvästä keskustelusta Pirkkalan naisille!  Palaan tähän teemaan myöhemmin.

Aurinkoisin lauantaiaamun terveisin Elinalta