Hei,
jotenkin yllättäen taas ollaan kesässä. Ihan viikonloppu on antanut jo maistaa
kesän ihanuutta. Kunpa vain saisimme sadetta, jotta nuo kehäkukatkin pääsisivät
kukkapenkissä hyvään kasvun alkuun.

Kulunut työvuosi on antanut mahdollisuuden taas mielenkiintoisiin kohtaamisiin
erilaisissa oppimistilanteissa. Suuremmat ja pienemmät hankkeet ilahduttavat.
Kun voi auttaa ihmisiä oivaltamaan jotain oman itsensä ja työyhteisönsä uudistumisen
välttämättömyydestä, voi olla tyytyväinen. 

Tämän kevään antoisampia asioita on ollut Nokian päivähoidon hankkeen päätös ja
siinä selkeästi hankeraportin työstäminen on ollut omaa itse ja omaa ajattelua eteenpäin
vievä asia. Tässä hankkeessa olemme saaneet olla auttamassa kaupungin päivähoidon
arkea melkoisesta kaaoksesta kohti tulevaisuuteen suuntaavaa organisaatiota.
Kehittyvän organisaation oppimisen kolme olennaista tasoa on hankkeen kautta
kirkastunut: yksilöllinen, yhteisöllinen ja organisaatiotason oppiminen.

Riemulllista oli seurata viime syksynä, miten huikealla vauhdilla Nokian varhaiskasvatuksen
osalta päästiin hallintomallin kehittämisessä ja käyttöönotossa eteenpäin: siirryttiin alue-
malliin ja samalla toteutettiin johtamiskäytäntöjen uudistaminen, selkiinnytettiin tiedottamisen
ja päätöksenteon kuviot jne.  Samaan aikaan työstettiin yhteistä pohjaa varhaisvastuksen ja perusopetuksen linjakkalle yhteistyölle. Tässä on kyllä Nokian päivähoidon väelle
syytä nostaa lierihattua!!  Projektin raportointi sivustot löytyvät: www.innokanava.fi/nokia (kt:nokia,ss:nokia)

Yhteisöllisen oppisen osalta kaikkien meidän nähtävissä on se, miten päivähoidon kaikille yksiköille
on saatu omannäköiset "kasvot". Nokina päivähoidon yksiköiden nettisivustoihin kannatta oikeasti
tutustua. En tiedä kaupunkin/kuntaa, jossa olisi toteutettu näin hieno yhteistyön rupeama.
Päättyneen kehittämishankkeen aikana lähdettiin etsimään yhteisöissä omaleimaisuutta, kasvoja;
työyhteisön identiteettiä.  Tässä prosessissa tärkää roolia näytteli talokohtaisten strategisten päätöksien
tekeminen. Vasua työstettäessä kirkastettiin yhteisön yhteinen näkemyksellisyys; arvot, missio, visio
selviksi. Työyhteisöt ovat tässä eri vaiheissa, joten kaikilta sivustoilta ne eivät vielä löydy, mutta
sivustojen sisältöjen työstäminen osoitti, miten hyvää keskustelua taloissa osataankaan käydä. Puhutaan olennaisesta!  Yhteisöllisen oppimisen kokonaisuudessa tämä sivustojen työstäminen oli ikäänkuin
jäävuoden huippu. Sen taakse siis kätkeytyy huikea määrä monenlaista kehittynyttä ja kehittymässä olevaa osaamista; tiimityöskentelyn taitoja, taitoa keskustella  aidosti, hyvää ja kehittyvää jaettuakin johtamista,  selkeitä palverikäytäntöjä jne jne

Yksilöllisen oppimisen tasoista mieluusti nostan esille erikseen johtajajien yksikköllisen kasvun tärkeyden. Tänä päivänä palveluorganisaation johtajilta vaaditaan todella paljon. On upeaa, että asiasta on alettu myöskin puhua yhä enemmän. Meillä on runsaasti tutkimustietoakin siitä, että palveluiden kehittymisessä lähiesimiestyön kehittyminen on erityinen pullonkaula. Kunpa kunnissa huomattaisiin, miten tärkeää olisi tukea näiden lähiesimiesten  kehittymistä !  Meillä on huikea työmaa auttaa palveluyksiköiden johtajia heidän ammatillisessa muutosprosessissaan.

Toinen yksilöllisen oppimisen ryhmä on sitten työntekijöiden ryhmä. Uudenlaiset alaistaidot ja niiden kehittyminen on myöskin valtava haaste. Kun perinteinen ammatillinen koulutus on ohjannut työntekemisen sisällöllisessä puolessa, nousee haasteeksi yksittäisten työntekijöiden oppiminen
yhteisöllisiin taitoihin. Ilman yksilötason oppimista ei yhteisöllinen oppiminen ole mahdollista.

Näyttää siltä, että pääsemme jatkamaan näiden asioiden parissa Apricat-verkoston kanssa vielä jatkossakin. Kunhan saamme mustaa valkoiselle, niin sitten paikkakunnasta enemmän.

Mediaprosessit joka tapauksessa jatkuvat ja heti huomenna pääsemme jatkamaan yhteistyötä Ikaalisten kaupungin mediavastaavien koulutusprosessissa.  Mielenkiintoista, mitä upeaa saamme yhdessä tämän innostuneen porukan kanssa yhdessä aikauiseksi.

Alkukesän vehreydestä Elinalta